יום שבת, 14 במרץ 2009

מהם הגורמים שסייעו ליסודן של ערים חדשות ולחיזוקן של ערים קיימות באירופה הנוצרית בימי הבניים?

א. שכלול כושר הייצור החקלאי:
באזורים שונים של אירופה החלו להשתמש בטכנולוגיה שאפשרה לגידול האוכלוסייה. שכלולים אלו בטכנולוגיה החקלאית כללו כמה חידושים :
א.שימוש בסוג חדש של מחרשה בעלת גלגלים, שחדרה לאדמה בצורה טובה יותר ושיפרה משמעותית את התנובה החקלאית.
ב.שימוש ברתמה חדשה שהקלה על עבודת הבהמות.
ג.פרזול פרסותיהן של הבהמות.
בעקבות חידושים אלו, הסוס ,שתפוקת עבודתו גבוהה יותר, החל לתפוס את מקומו של השור בהובלה, והשימוש בעגלה בעלת ארבעה גלגלים הרתומה לשתי בהמות זו אחר זו החלה. עגלה זו החליפה את הדרך הנפוצה אז ,הדו-אופן, ואפשרה להוביל גושי אבנים כבדים וקידמה בכך את הבנייה והאדריכלות של ימי הביניים.
עוד התפתחויות חשובות בתחום החקלאי היה הרחבת השימוש בברזל במקום בעץ והקמת טחנות מים וטחנות רוח.

ב. גידול האוכלוסייה:
אוכלוסיית אירופה החלה לגדול לפי ההערכות במאה ה-9. מניחים כי בין המאה ה-11 למאה ה-14 לספירה, גדלה אוכלוסיית אירופה ב 27 מליון בני אדם.
אחת התוצאות הראשונות של גידול האוכלוסייה הייתה הגירת האיכרים בשל מחזור אדמות לעיבוד. במקומות שאליהם היגרו האיכרים התפתחו הערים.

ג. שגשוג המסחר :
בתהליך שהתחולל בין המאה ה-10 למאה ה-14 הפך המסחר לגורם מרכזי בהרגלי הצריכה היום-יומיים של תושבי אירופה. בתחילת ימי הביניים השתדלו של אחוזה ואדם ליצור לעצמם את רוב צורכיהם והמסחר היה מועט ודל. הסוחרים הביאו מוצרי מותרות לביתם של בעשירים, ולביתם של האיכרים רק מוצרים בסיסיים כמו מלח.
פריחת המסחר התבטאה בפתיחת ערוצי מסחר שחצו את אירופה לאורכה ולרוחבה וכך קשרו בין חלקיה השונים, משק הכספים התפתח והערים שגשגו. תפקיד חשוב בהתפתחות המסחר של ימי הביניים הייתי התפתחות של ירידים אזוריים, שהחשובים בניהם נערכו באזור המפגש שבין הסחר הים תיכוני לסחר הצפוני, ומיקומם היה בפלנדריה (בלגיה של ימינו) ובשמפניה (אזור צרפת של ימינו). הירידים של שמפניה החלו למלא תפקיד בינלאומי בסוף המאה ה-12 וכדי להגן על הסוחרים קבעו השליטים זכויות מיוחדות על הסחורות ועל העסקאות. הירידים התקיימו פעם עד פעמיים בשנה ושימשו במה גם לסחר בקנה מידה גדול במוצרים וחומרי גלם וגם לפעולות הקשורות באשראי ובהחלפת מטבעות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה